Biogram
Polski rzeźbiarz i kowal 4.0, który zamiast dłuta i kowadła używa powietrza i parametryzacji. Pracuje z metalem w jego najszerszej definicji, będąc odpowiedzialnym za kompletny proces kreacji i wytwarzania – jednak bez pełnej kontroli. Brzmi paradoksalnie? W pewnym sensie tak jest, Oskar Zięta nazywa to „kontrolowaną utratą kontroli”. To hasło od ponad dekady jest paliwem dla jego wysoce płodnego w realizacje studia i jego samego. Jako projektant Oskar Zięta jest autorem ikonicznego stołka PLOPP (2008) i innych obiektów nadmuchanych w stali na pograniczu rzeźby i przedmiotów użytkowych. Zięta odkrywa potencjał metalu w jego funkcjonalności, trwałości i zrównoważeniu. Jego obiekty są w większości monomateriałowe, co przywołuje odpowiedzialną narrację o cyrkularności i redukcji.
Mniej znaczy więcej – jak lubi mawiać Oskar.
Jako artysta eksperymentuje ze skalą i formą, a także ze społecznym i estetycznym potencjałem stalowych rzeźb. Począwszy od pawilonu Architonic Concept Space i instalacji Blow & Roll dla Victoria & Albert Museum powstałych w pierwszej dekadzie 2000 roku. Po najwyższą w Polsce rzeźbę w przestrzeni publicznej – WIR (Galeria Północna, Warszawa 2017), czy pawilon miejski NAWA (Wyspa Daliowa, Wrocław 2016) – nominowany do prestiżowej nagrody Unii Europejskiej w dziedzinie architektury współczesnej – Mies van der Rohe Award. Jako profesjonalista był wielokrotnie wyróżniany najważniejszymi nagrodami w dziedzinie designu, w tym Designpreis der Bundesrepublik Deutschland Award, Red Dot Award i Audi Mentor Preis, a także nominacją do Schweizer Design Preis. Zięta współpracował między innymi z takimi markami jak Audi, Architonic, Ballantine’s, Pirelli, Victoria & Albert Museum. Jego prace znajdują się w kolekcjach Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakothek w Monachium i Centrum Pompidou w Paryżu.